Sessió I (80’)
Presentació i col·loqui posterior a càrrec de Daniela Aronica, directora del Centro di Studi Sul Cinema Italiano (CSCI) i comissària del cicle .
Le organizzazioni falangiste a Palma di Maiorca (1936), 10’ - Sense so, Blu-ray.
El curtmetratge es centra en el procés de feixistització de Mallorca, guiat per l’omnímode i nefast camisa negra Arconovaldo Bonacorsi, àlies “comte Rossi”.
¡Arriba España! (1936), 14’ VOSE, Blu-ray
Amb un documental de muntatge ple d’imatges de gran efecte visual, es resumeixen els primers mesos del conflicte des d’una òptica clarament escorada cap a les consignes falangistes. Toledo, Palma, però sobretot el xoc entre les dues Espanyes: la “vertadera”, i l’altra.
Sulla soglia di Madrid “La Dolorosa”(1937), 9’ - Sense so, Blu-ray
L’espectador és catapultat entre els pavellons en ruïnes de la Ciudad Universitaria, als afores de Madrid. El que es pretén és transmetre la idea d’una imminent caiguda de la capital. Res més lluny del que estava ocorrent en la realitat. Malgrat la pèrdua del so original, la banda visual està muntada amb cura.
La liberazione di Malaga (1937), 13’ - VOSE, Blu-ray
El documental relata l’avanç d’una de les tres columnes en les quals s’havien enquadrat militars i camises negres procedents d’Itàlia, fins a la seva entrada a Màlaga. Cada pla està concebut per a traslladar a l’espectador una sensació de solidesa i efectivitat de la maquinària bèl·lica, alhora que nombroses i entusiastes apareixen les tropes que omplen els camions i les vores de les carreteres.
La liberazione di Bilbao (1937), 15’- VOSE, Blu-ray
Aquest curtmetratge col·loca l’espectador a la zona de combat amb la finalitat de convertir-lo en testimoni “presencial”. Resulta significatiu, per la notable integració entre fons i forma, el catàleg de tots els tòpics que omplen aquesta classe de reportatges.
Orfani spagnoli in Italia (1937), 11’ -Sense so, Blu-ray
En un intent de guanyar-se les simpaties del públic de la zona “nacional”, es va realitzar aquest documental sobre l’acolliment rebut per nins i nines espanyols en un campament d’estiu prop de Roma. Plans de la bandera italiana recorden en tot moment a qui es va deure aquesta generosa iniciativa solidària. Des del punt de vista cinematogràfic, l’escena sens dubte més treballada és la que serveix de pròleg al curtmetratge, “documentant” l’horror del qual fugien aquells nins espanyols.
La fin del frente rojo cantábrico: la toma de Gijón(1937), 8’ - VE, Blu-ray
Es tracta de l’únic documental d’aquesta producció que es conserva amb doblatge original en espanyol: una raresa en tots els sentits. Els documents de l’època recullen testimoniatges sobre el desconcert creat en els espectadors per la seva locució no professional, que va acabar desencadenant la hilaritat general amb resultats oposats als desitjats.
Prod. Istituto Luce